Een mijlpaal voor de regio: het Digitaal Gezondheidscentrum is gelanceerd. Een digitale vorm van begeleiding om mensen met een chronische aandoening beter te ondersteunen. De innovatie moet op termijn zorgen voor minder bezoeken aan zorgverleners, betere ondersteuning van patiënten en vooral een bredere kijk op gezondheid. De eerste patiënten zijn tevreden.
Dan ben je ineens hartpatiënt
De 49-jarige Wendy heeft een hartaandoening, weet ze sinds afgelopen zomer. Ze kwam in het ziekenhuis terecht met extreme benauwdheidsklachten, waarna bleek dat ze cardiomyopathie heeft: een zieke hartspier. “Ik heb twee weken in het ziekenhuis gelegen en was ineens hartpatiënt. Want dit gaat niet meer over. Het enige wat ik kan doen is zorgen dat mijn conditie goed is, en met medicijnen zorgen dat mijn bloeddruk en hartslag niet te hoog zijn.”
De overgang van het ziekenhuis naar huis was niet makkelijk. “Ik heb nooit iets gemerkt aan mijn hart. In het ziekenhuis word je heel goed in de gaten gehouden: je hartslag en bloeddruk worden elke dag gecontroleerd. Tot je wordt ontslagen en het met medicijnen op zak zelf moet gaan doen. Ik moest ineens mijn leven anders indelen en het was nog maar afwachten of de medicijnen zouden aanslaan. Daar werd ik best onzeker van.”
Digitaal Gezondheidscentrum
Wendy werd aangemeld in het Digitaal Gezondheidscentrum, een digitale innovatie om patiënten met een chronische aandoening te ondersteunen. “Ik vul elke dag mijn bloeddruk, hartslag en gewicht in via een app en hoor dan of het goed gaat. Ik ben daar heel blij mee,” zegt Wendy. “Omdat je toch een soort controle hebt. De verpleegkundig telecoaches houden me in de gaten. Als één van de metingen afwijkt krijg ik meteen een appje via BeterDichtbij met de vraag hoe ik me voel en bijvoorbeeld de vraag of ik over een kwartiertje weer wil meten. Dat geeft mij zekerheid. Want als zij zien dat het niet goed is, overleggen ze direct met de cardioloog. En dan hoor je bijvoorbeeld dat een hogere hartslag heel normaal is vanwege een aanpassing in je medicatie. Dan ben je gerustgesteld.”
Inzicht en vrijheid
Neuroloog Stijntje Bor was betrokken bij de ontwikkeling van het Digitaal Gezondheidscentrum en begeleidt patiënten met neurologische aandoening via een hoofdpijndagboek. “Ik merk dat patiënten enthousiast zijn. Een hoofdpijndagboek geeft inzicht en zorgt daarmee voor vrijheid. Als jij snapt wat er gebeurt, dan kun je beter sturen.” Het doel is dat patiënten de regie terugkrijgen. “Ik zie soms dat patiënten helemaal in de hoek gezet worden door hun aandoening. Op deze manier kunnen we hen ondersteunen zodat hun ziekte niet meer de baas is, maar zijzelf. Omdat ze meer inzicht hebben en het ziekenhuis met een druk op de knop te bereiken is.”
Afspraken in het ziekenhuis zijn niet verleden tijd, maar worden wel beter getimed. Nicolet, een andere patiënt, vertelt: “Als ik twee keer per jaar naar het ziekenhuis moet heb ik op dat moment misschien helemaal geen last. Maar nu spreekt de verpleegkundig telecoach mij op het moment dat ik me niet goed voel. Want als ik me goed voel hoef ik niet langs te komen. Daardoor voel ik me zekerder en ben ik niet meer bang.”
Op dit moment nemen patiënten vanuit het ziekenhuis deel in het Digitaal Gezondheidscentrum. Vanaf 2024 werken zij ook aan samenwerking met de geriatrische revalidatiezorg (ViVa! Zorggroep) en de huisartspraktijken.
Mensen zijn meer dan hun ziekte
Het Digitaal Gezondheidscentrum gaat over meer dan alleen ziekte, vertelt neuroloog Stijntje. “Mensen worden begeleid door een verpleegkundig telecoach die meer doet dan alleen metingen lezen. Zij voeren ook gezondheidsgesprekken, bijvoorbeeld over je vrijetijdsbesteding, hulpmiddelen in huis of andere manieren om je gezondheid te verbeteren. De gedachte daarachter is dat jij meer bent dan alleen de ziekte waarvoor je bij het ziekenhuis komt. Het Digitaal Gezondheidscentrum monitort op afstand, maar gaat ook in gesprek over de rest van je gezondheid in de breedst mogelijke zin van het woord.”
Het Digitaal Gezondheidscentrum is een initiatief van het Rode Kruis Ziekenhuis ViVa! Zorggroep, Huisartsenvereniging Midden-Kennemerland, Huisartsen Zuid Kennemerland, Heliomare en het sociaal domein.