“Dit is de leukste baan die ik ooit heb gehad. Het mooiste aan dit werk vind ik dat je als verpleegkundige werkt en patiënten helpt, maar op een andere manier dan alleen aan het bed. Patiënten zijn positief en blij dat ze snel antwoord op hun vragen krijgen.” Daniëlla Tjipjes is verpleegkundig telecoach in het Digitaal Gezondheidscentrum: een nieuwe, digitale vorm van begeleiding waarmee mensen met een chronische aandoening worden ondersteund.

Wat gebeurt er in het Digitaal Gezondheidscentrum?

“Als ik ’s ochtends binnen kom, start ik mijn computer op en zie ik meteen hoeveel signalen er zijn ontvangen van patiënten. Daarin zijn de rode signalen het belangrijkste, die pak ik natuurlijk als eerste op. Ik kijk wat er met de patiënt aan de hand kan zijn en als ik meer informatie nodig heb stuur ik de patiënt een berichtje via BeterDichtbij. Als een vraag buiten mijn verantwoordelijkheid valt als verpleegkundig telecoach, of ik weet niet welk advies ik moet geven, dan overleg ik met de behandelend verpleegkundig- of medisch specialist’’.

Op dit moment worden mensen met COPD, hartfalen, hoofdpijn, slaapapneu, IBD en darmkanker ondersteund in het Digitaal Gezondheidscentrum. Vooralsnog betreffen het patiënten uit het ziekenhuis; vanaf 2024 gaat dit ook uitbreiden naar patiënten van geriatrische revalidatiezorg en patiënten vanuit de huisartsenpraktijk. Zo werken we aan integrale samenwerking in de regio.

Voor de huidige ziektebeelden zijn zorgpaden vanuit het ziekenhuis gedigitaliseerd en heeft Daniëlla scholing gevolgd. Bij elk zorgpad wordt er andere informatie uitgevraagd. Neuroloog Stijntje Bor is een van de medisch specialisten binnen het RKZ; haar patiënten met hoofdpijn nemen deel in het Digitaal Gezondheidscentrum.. “Patiënten kunnen thuis bepaalde waarden invoeren in een app, bij mijn patiënten is dat een hoofdpijndagboek. Als daar dingen in staan die opvallen, krijg ik een seintje van de verpleegkundig telecoach en kijk ik wat er nodig is. Moet bijvoorbeeld de medicatie worden voorgeschreven of aangepast of is het nodig dat de patiënt langskomt in het ziekenhuis. Daarnaast voert de verpleegkundig telecoach gezondheidsgesprekken, waar naar de totale gezondheid van de patiënt gevraagd wordt. Dit is een belangrijk onderdeel; er is meer dan alleen de ziekte.”

Jij bent meer dan alleen je ziekte

De gezondheidsgesprekken kunnen sinds kort worden aangevraagd door patiënten zelf. Verpleegkundig telecoach Daniëlla vertelt: “Patiënten vullen van tevoren een vragenlijst in waar bepaalde onderwerpen uitkomen. Daarnaast mogen ze ook zelf onderwerpen aandragen. De insteek van die gesprekken is Positieve Gezondheid. Hoe kunnen wij je verder helpen, los van alleen je ziekte? Daarbij hebben we een gereedschapskist met allemaal initiatieven uit de regio waar we mensen naartoe kunnen verwijzen. Als we bijvoorbeeld merken dat een hartpatiënt moeite heeft met traplopen kunnen we diegene doorverwijzen naar het sociaal team of naar het zorgplein van de gemeente voor een traplift.”

“De gedachte achter die gesprekken is dat je als patiënt meer bent dan alleen de ziekte waarvoor zij bij het ziekenhuis komen,” zegt neuroloog Stijntje Bor. “Daar hebben artsen, traditioneel gezien, nog weinig ruimte voor in de spreekkamer. Als artsen weten we allemaal hoe belangrijk preventieve geneeskunde is. Maar we worstelen met hoe we dat vormgeven in de spreekkamer, want het systeem is daar niet op ingericht. De komst van de verpleegkundig telecoach speelt een belangrijke rol in het veranderen hiervan.”

Kijken naar mogelijkheden in plaats van wat iemand niet meer kan

Daniëlla: “Ik ben altijd al iemand geweest die liever kijkt naar mogelijkheden in plaats van naar wat iemand niet meer kan. Als je een chronische ziekte hebt, verdwijnt die ziekte niet. De klachten blijven en nemen vaak toe. Dat is heel vervelend, maar je kunt best nog dingen zelf ondernemen. Bijvoorbeeld met betrekking tot voeding of beweging. Ik vind het fijn om naar die mogelijkheden te kijken met de patiënt.”

Op dit moment zijn er drie verpleegkundig telecoaches binnen het Rode Kruis Ziekenhuis. Samen zorgen zij dat er vijf dagen per week ondersteuning is in het Digitaal Gezondheidscentrum. Volgens Daniëlla is het de leukste baan die ze ooit heeft gehad. “Ik kan hier mijn verpleegkundige ei kwijt. Ik mag meedenken over nieuwe dingen en pionieren. We leven in een wereld waarin alles steeds digitaler wordt en daar gaan we in mee. Dat vind ik leuk om te doen.”