Cliëntenraad Rode Kruis Ziekenhuis

← home

Iedereen komt wel eens in het ziekenhuis. Dat kan als patiënt, als familie van de patiënt, als bezoeker of als begeleider. Daarom vinden wij het goed om u te laten weten dat wij als cliëntenraad uw belangen als gebruiker van het ziekenhuis behartigen. Wij willen als cliëntenraad er toe bijdragen dat u de beste mogelijke patiëntgerichte, deskundige en veilige zorg krijgt. Dat is zo geregeld in de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ).

Wat doet de cliëntenraad ?

De cliëntenraad denkt mee over de kwaliteit en service van het ziekenhuis. Hierover geeft de raad gevraagd en ongevraagd advies. Het gaat over onderwerpen waarmee u als patiënt of familie te maken krijgt. Denk bijvoorbeeld aan:

Zorgaanbod
Voeding
Hygiëne
Gastvrijheid
Toekomstige verbouwingen
Klachtenprocedure

Advies

Om advies te kunnen geven, moeten de leden van de cliëntenraad goed op de hoogte zijn van landelijke ontwikkelingen en van wat er allemaal in het ziekenhuis speelt. Daarom volgen de leden van de cliëntenraad ontwikkelingen op de voet. Zij bekijken de ontwikkelingen altijd vanuit de positie van patiënten en bezoekers. De cliëntenraad krijgt informatie door in gesprek te zijn met het ziekenhuisbestuur, management, medisch stafbestuur, door bezoeken aan afdelingen, de ondernemingsraad (OR), de verpleegkundige adviesraad (VAR) en andere deskundigen binnen het Rode Kruis Ziekenhuis.

Jaarverslag

Wat de cliëntenraad de afgelopen periode heeft gedaan voor u en alle andere ziekenhuisbezoekers leest u in het jaarverslag.

→  Jaarverslag cliëntenraad RKZ 2023
→  Jaarverslag cliëntenraad RKZ 2022
→  Jaarverslag cliëntenraad RKZ 2021

Cliëntenraad is voor algemene zaken

De cliëntenraad behandelt alleen algemene zaken betreffende het ziekenhuis. Geen zaken die betrekking hebben op de situatie van één patiënt. Dit betekent dat klachtenafhandeling niet bij de cliëntenraad hoort. Daarvoor kunt u terecht bij de klachtenfunctionaris van het ziekenhuis.

Klachtenfunctionaris

U kunt telefonisch maandag t/m donderdag van 08.30 tot 16.00 uur en vrijdag van 08:30 tot 12:00 uur via telefoonnummer 0251-265133 en 24/7 per mail via klachtenfunctionaris@rkz.nl of het formulier op de website uw klacht indienen.

Uw mening

De cliëntenraad hoort graag uw mening. Alleen zo kunnen wij uw belangen behartigen. Laat ons weten wat u goed vindt, maar vooral ook wat de verbeterpunten zijn. U helpt ons het beste door uw mening te geven over wat u belangrijk vindt. Dit kan met een advies of een tip. Zo kunt u meewerken aan de kwaliteitsverbetering van de zorg. Heeft u vragen over de cliëntenraad van het Rode Kruis Ziekenhuis?  Stel ze gerust. Wij horen deze graag van u. Wilt u deze doorgeven aan:

Secretariaat cliëntenraad
Postbus 1074
1940 ER Beverwijk

E-mail: cliëntenraad@rkz.nl