Afspraak maken

← home

Wilt u een afspraak maken bij de specialist? U kunt telefonisch of digitaal uw afspraak maken!
U leest hieronder hoe u dat doet.

Eerste afspraak maken

Heeft u een verwijzing naar het Rode Kruis Ziekenhuis? Neem dan zelf telefonisch contact op met de desbetreffende polikliniek om een afspraak in te plannen. In het bericht dat u ontvangt vanuit Zorgdomein staat na hoeveel dagen u kunt bellen voor het maken van een afspraak. Klik op de rode knop hieronder voor de telefoonnummers van de poliklinieken.

BeterDichtbij

Via de BeterDichtbij App kunt u rechtstreeks een afspraak maken met uw zorgverlener. Klik hier voor meer informatie over BeterDichtbij.

Vervolgafspraak maken

U kunt zelf digitaal uw vervolgafspraak maken via mijn.rkz.nl. U kunt in deze handleiding stap voor stap nalezen hoe u uw afspraak digitaal maakt. Met het zelf maken van uw afspraak, kunt u naar het ziekenhuis komen op het moment dat het u het beste uitkomt.

Bloedafname en materiaal inleveren: alleen met online afspraak! 

Klik op de knop hieronder voor het maken van een online afspraak. 

Afspraak verzetten of annuleren?

Neem dan uiterlijk 24 uur van tevoren contact op met de betreffende polikliniek.

Op nationale feestdagen zijn onze poliklinieken gesloten. De Spoedeisende Hulp (SEH) en de Huisartsenpost zijn uiteraard wel gewoon open.

Als u zelf een vervolgafspraak heeft gemaakt, kunt u deze via mijn.rkz.nl zelf verzetten of annuleren als dat nodig is.

Afspraken beheren en herhaalafspraken maken via mijn.rkz.nl

U kunt via mijn.rkz.nl informatie over uw afspraken inzien. Ook is het voor een gedeelte van de poliklinieken mogelijk om zelf een vervolgafspraak te maken. U kunt in deze handleidingstap voor stap nalezen hoe u uw afspraak digitaal maakt. U logt in op mijn.rkz.nl met uw DigiD.

Inschrijven bij eerste bezoek aan het RKZ

Komt u voor het eerst naar ons ziekenhuis? Kom dan een kwartiertje eerder om u in te laten schrijven. Dit kan bij de inschrijfbalie in de centrale hal van het RKZ.

Voor uw inschrijving is nodig

  • een geldig ID-bewijs. Let op: Uw ziekenhuispas kan hiervoor niet meer gebruikt worden!
  • een actueel medicatieoverzicht
  • uw verwijsbrief (alleen als u deze heeft ontvangen van uw huisarts)

ID-bewijs vergeten?

Zonder een geldig ID kan uw afspraak wel doorgaan. Wij vragen u wel om dezelfde week (en uiterlijk binnen twee weken) mét geldig identiteitsbewijs terug te komen om u alsnog volledig in te schrijven. Zonder uw volledige inschrijving kunnen wij uw gegevens niet delen met uw huisarts of zorgverzekeraar. De rekening voor de gemaakte ziekenhuiskosten wordt dan direct aan u gestuurd.

Wilt of kunt u zich niet identificeren?

Als u zich (blijvend) niet kunt of wilt identificeren, dan wordt u pas behandeld als u vooraf de kosten voor behandeling betaalt. Een acute medische noodzaak is hierop de uitzondering.

Dit heeft u nodig bij het inschrijven

Foto

Met uw foto in uw dossier kunnen wij u herkennen. Uw foto gebruiken we niet voor andere doeleinden. Een foto laten maken is overigens niet verplicht. Het betekent wel dat u voor identiteitscontrole bij elk bezoek opnieuw een geldig ID moet laten zien.

Geldig identiteitsbewijs

Heeft u (of uw kind) de Nederlandse nationaliteit? Dan zijn de volgende IDbewijzen geldig:

  • paspoort
  • rijbewijs
  • identiteitskaart (ID-kaart)

Heeft u niet de Nederlandse nationaliteit?

Dan zijn de volgende ID-bewijzen geldig:

  • verblijfsdocument van de vreemdelingendienst
  • vluchtelingenpaspoort
  • vreemdelingenpaspoort
  • niet-Nederlands paspoort (zo nodig voorzien van een verblijfsaantekening)
  • elektronisch W-document voor asielzoekers

Let op!

Een kopie of foto van uw ID of een verlopen identiteitsbewijs is onvoldoende en mogen wij niet accepteren.

Waarom identificatieplicht?

Voor goede en veilige zorg is het belangrijk om zeker te weten dat wij de juiste gegevens koppelen aan de juiste persoon. Voor uw veiligheid zijn wij daarom verplicht uw identiteit te controleren. Daarom vragen wij u bij uw bezoek een geldig paspoort, rijbewijs, ID-kaart of vreemdelingendocument te laten zien. We leggen uw Burgerservicenummer (BSN) vast in het elektronisch patiëntendossier.

BeterDichtbij

Via de gratis app van BeterDichtbij kunt u veilig appen en beeldbellen met uw polikliniek of zorgverlener van het RKZ. Uw polikliniek kan u uitnodigen om BeterDichtbij te gebruiken.

Rechten en plichten

Bij uw bezoek aan RKZ krijgt u met meerdere medewerkers te maken. U mag een deskundige behandeling en goede zorg verwachten. Dat is onze plicht en uw recht. En welke rechten heeft u als patiënt nog meer? Welke rechten en plichten heeft RKZ? En wat mogen wij van u verwachten?
De rechten en plichten van de patiënt zijn wettelijk vastgelegd. Naast rechten en plichten is vertrouwen tussen patiënt en hulpverlener natuurlijk ook belangrijk. Een goede samenwerking tussen u en een medewerker is noodzakelijk om u zo goed mogelijk te kunnen behandelen.

→  Rechten en plichten patiënt

Huisregels

Wij doen er alles aan om u respectvol, gastvrij en veilig te ontvangen. Wij vertrouwen er graag op dat u zich ook als onze gast gedraagt. Om het verblijf in het ziekenhuis zo aangenaam mogelijk te maken voor iedereen, gelden onze huisregels

Wachttijden

Wanneer bent u aan de beurt? Hier kunt u zien hoe snel u terecht kunt voor een eerste afspraak op de polikliniek en wat de wachttijd is voor opname en/of dagbehandeling.

Ziekenhuisopname

Als een behandeling of operatie vereist dat u langer dan een dag in het ziekenhuis verblijft, is er sprake van een opname. Voor de meeste mensen is een ziekenhuisopname een spannende en ingrijpende gebeurtenis. Daarom doen wij er alles aan uw verblijf in ons ziekenhuis zo aangenaam mogelijk te maken.