INFORMATIE OVER HET CORONAVIRUS

Om de verspreiding van het coronavirus te voorkomen

gelden in het RKZ de volgende afspraken.

 

 

  • Geen verplicht mondneusmasker. Het dragen van mondneusmasker in de publieke ruimtes (gangen, atrium) is niet langer verplicht. Wij verzoeken u wel een mondkapje te dragen als u hoest- en/of niesklachten heeft. RKZ medewerkers dragen bij werkzaamheden in de directe patiëntenzorg (binnen de 1,5 meter) een mondneusmaker.
  • Houd voldoende afstand. In onze draaideur en liften staat aangegeven hoeveel mensen hier maximaal in mogen.
  • Kom bij voorkeur alleen naar uw afspraak in het ziekenhuis. 
  • Kom niet te vroeg voor uw afspraak naar het ziekenhuis
  • Wij hanteren onze normale bezoektijden. U leest hier wat onze bezoektijden zijn
  • Houd u alstublieft aan de basisregels
    • Was uw handen vaak met water en zeep
    • Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog
    • Gebruik papieren zakdoeken om uw neus te snuiten en gooi deze daarna weg
    • Schud (bij voorkeur) geen handen
    • Als u één of meer klachten hebt die passen bij een infectie met COVID-19: blijf thuis en doe een zelftest.

Wanneer mag ik niet in het ziekenhuis naar een afspraak of bezoek komen?

Heeft u gezondheidsklachten die op symptomen van het coronavirus lijken? Of is iemand in uw huishouden Corona positief? Dan verzoeken we u niet naar het ziekenhuis te komen en de afspraak bij uw RKZ zorgverlener af te zeggen.

Ik heb COVID-19 gehad, maar blijf klachten houden. Wat kan ik doen?

Het RKZ heeft een nazorgpoli COVID-19. U kunt hier alles over lezen op deze pagina.

Hoe gevaarlijk is het coronavaccin? (video)

Professor Marjolein van Egmond (Amsterdam UMC) geeft antwoord op vragen rondom het coronavaccin. Bekijk het filmpje hieronder:

Ik las dat het RKZ ook patiënten spreekt/ziet via (beeld)bellen. Kom ik daarvoor in aanmerking?

De behandelend arts zal met u overleggen of deze manier van afspraken met voor u geschikt is.

Meer informatie over BeterDichtbij/beeldbellen vindt u hier.

Is uw zorg door corona uitgesteld? Of moet u lang wachten op zorg of een behandeling?

  • Neem contact op met uw zorgverlener, (huis)arts of specialist. Bespreek wat langer wachten voor u betekent  en wat u zelf kunt doen.
  • Neem contact op met uw zorgverzekeraar en stel de vraag: waar kan ik het snelst geholpen worden? Alle zorgverzekeraars en zorgverleners doen hun best om u zo goed en snel mogelijk te helpen.

Kijk voor meer informatie op Rijksoverheid.nl: zorg nodig in coronatijd. 

Of kijk op: Steffie.nl: Uitleg van Steffie over zorg in coronatijd. 

Waar vind ik meer informatie?

Bel voor meer informatie het publieksinformatienummer van de Rijksoverheid via 0800 – 1351. Voor meer informatie over het coronavirus en de richtlijnen kunt u de website van het RIVM raadplegen. Bekijk de animatie van Stichting Lezen en Schrijven voor een eenvoudige uitleg over het coronavirus.

WhatsApp-Hulplijn voor anderstaligen
De Rode Kruis Hulplijn is nu ook bereikbaar voor mensen die geen Nederlands spreken. Heeft u een luisterend oor, advies of extra hulp nodig tijdens de coronacrisis? Bijvoorbeeld omdat u in quarantaine of thuisisolatie zit? Dan kunt u terecht bij speciale WhatsApp-nummers. De hulplijn is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur.

Vaccinaties
Op de website van de Rijksoverheid kunt u meer informatie vinden over het vaccineren tegen COVID-19.

Klik hier voor vragen en antwoorden over het coronavirus bij borstkanker.

Alle rechten voorbehouden © 2020 Rode Kruis Ziekenhuis Beverwijk