Op 31 oktober is het Digitaal Gezondheidscentrum officieel gelanceerd. Een regionaal initiatief om patiënten met chronische ziekte(n) vanuit hun eigen huis te ondersteunen bij hun gezondheid. Het gaat om ondersteuning op alle vlakken van lichamelijk tot mentaal en sociaal. Met een belangrijke rol voor preventie en technologie. Het is een samenwerking van het Rode Kruis Ziekenhuis, ViVa! Zorggroep, Huisartsen Zuid- en Midden-Kennemerland, Heliomare en het sociaal domein, gesteund door de zorgverzekeraars zoals Zilveren Kruis.
Voordelen van het Digitaal Gezondheidscentrum
Er zijn veel voordelen van deze manier van werken voor zowel de patiënten als de zorg- en welzijnsorganisaties. Voor de patiënt biedt het digitaal beeldcontact in combinatie met een app veel houvast. De verpleegkundig telecoach is –via de app- het eerste aanspreekpunt voor de patiënt. Er is contact als thuismetingen hoger of lager zijn dan normaal en vragen worden via een chat beantwoord. De verpleegkundig telecoach overlegt met de arts als dit nodig is. De app biedt inzicht in hoe het met je gaat; zo zie je zelf een overzicht van bijvoorbeeld bloeddrukmetingen of scores van vragenlijsten in de app. Ook staat veel informatie in de app. In video’s en artikelen vertelt een zorgverlener over wat de ziekte inhoudt, hoe medicatie werkt, maar ook wat je zelf kunt doen met bijvoorbeeld voeding, bewegen of ontspanning. Dit geeft zekerheid en vertrouwen aan de patiënt.
Naast het regelmatige contact via de app, vindt jaarlijks een gezondheidsgesprek plaats. Samen kijken naar de brede gezondheid, van lichamelijk tot mentaal en sociaal. Want een patiënt is meer dan zijn of haar ziekte. Verpleegkundig telecoaches voeren deze gezondheidsgesprekken waarbij de patiënt bepaalt waar het over gaat en waarbij hij of zij geholpen wil worden. Het gaat dan bijvoorbeeld over ontspanning, gezonde voeding, hulpmiddelen in huis of andere manieren om met het leven met een ziekte om te gaan. Eventueel wordt extra zorg of ondersteuning aangeboden van een zorg- of welzijnsorganisatie. Denk aan een verwijzing naar een diëtist, het sociaal team of buurtsportcoach.
Naast meer vertrouwen biedt de aanpak ook meer regie over de dagindeling. Het kan voor patiënten leiden tot minder bezoeken aan het ziekenhuis of arts, wat reistijd scheelt. En door de ondersteuning hoeft ook niet altijd de wijkverpleging persoonlijk langs te komen. Toename van zelfredzaamheid is een ander belangrijk voordeel.
En uiteraard biedt deze aanpak ook voordelen voor de zorgprofessionals. Het aantal mensen met chronische ziekte(n) neemt in de toekomst enorm toe. Met deze nieuwe vorm van zorg kunnen we deze groepen patiënten toch de juiste ondersteuning en zorg blijven bieden. Afspraken met patiënten kunnen meer op maat worden gedaan en het kan tijdwinst opleveren zonder aan de kwaliteit van zorg in te boeten. Zo ontstaat er ruimte voor mensen waar een fysiek gesprek op dat moment echt nodig is.
Regionale samenwerking én welzijn
Een van de doelen van het Digitaal Gezondheidscentrum is om ook te focussen op preventieve zorg. Het biedt de mogelijkheid voor begeleiding over gezond eten, bewegen, niet roken of zorgen voor een sociaal netwerk.
De samenwerking bestaat uit zowel zorg- als welzijnsorganisaties (medisch en sociaal domein). De afstemming en samenwerking tussen zorgaanbieders het Rode Kruis Ziekenhuis, ViVa! Zorggroep, Huisartsen Zuid- en Midden-Kennemerland en Heliomare is belangrijk. Het gebeurt op beleidsniveau maar ook steeds beter en vaker bij individuele cliënten. Op die manier wordt overgang van de ene naar de andere zorgaanbieder veel prettiger en soepeler. In de toekomst breidt dit waarschijnlijk ook uit naar zorgorganisaties in de omliggende regio’s.
Vanuit het sociaal domein hebben het sociaal team Beverwijk, de buurtsportcoach en de Vitale Huiskamer nu een plek in het Digitaal Gezondheidscentrum. Misschien heeft iemand behoefte aan gezelligheid en is het buurthuis een oplossing. Iemand anders heeft misschien baat bij schuldhulpverlening, want we weten dat schulden negatief effect hebben op je gezondheid. Het Digitaal Gezondheidscentrum kan dan verwijzen naar voorzieningen in de buurt. De ambitie is om deze groep partners te laten toenemen. Daarmee is dit echt van de hele regio. En zien we de mensen echt als mensen en niet als patiënten.