Over het RKZ

Een middelgroot algemeen ziekenhuis voor de regio Midden-Kennemerland en de regio IJmond.

← home

Een persoonlijk ziekenhuis

We zijn een bijzonder ziekenhuis. Dat vinden we natuurlijk zelf, maar dat horen we ook terug van onze patiënten en onze netwerkpartners. Met een solide basis van betrouwbare en aantoonbaar goede zorg leveren we zeer persoonlijke zorg, waarbij mensen goed geholpen worden. Dat is niet alleen fijn voor onze patiënten, het maakt RKZ ook een fijne plek om te werken. Mensen roemen onze vriendelijkheid, persoonlijke aandacht en goede communicatie. Dit zijn belangrijke ingrediënten voor persoonlijke zorg.

Dit komt ook sterk tot uiting in het Brandwondencentrum waar we al 50 jaar zorg afstemmen op de patiënt en diens omgeving. Verschillende specialismen moeten samenwerken om de zorg, die voor iedere patiënt anders is, te bieden. De goede zorg komt voort uit onze korte lijnen en het gemak waarmee wij andere specialismen uit ons ziekenhuis, en zeker ook netwerkpartners betrekken. Daardoor krijgen mensen de juiste diagnose en worden ze door de juiste professionals geholpen, binnen en buiten het ziekenhuis. Door het snelle schakelen in de organisatie staat vriendelijkheid niet in de weg van efficiëntie, en hebben we tijd en echte aandacht voor de patiënt en diens naasten, voor diens specifieke situatie en voor communicatie. Kortom, voor persoonlijke zorg. Dat maakt ons niet alleen een fijn ziekenhuis, het maakt ons ook een beter ziekenhuis.

 

Onze belofte: buitengewoon menselijk

Missie en waarden

In een ziekenhuis streef je ernaar om mensen beter te maken. Dat is voor ons Rode Kruis Ziekenhuis niet anders. Maar daar houdt het niet op. Tenminste, wat ons betreft. We willen meer dan alleen maar beter maken. We willen ook beter zijn. Niet in de zin van competitie. Want de zorg is geen wedstrijd. Maar wel in gevoelens van hoe we worden ervaren. Hoe onze omgeving tegen ons aankijkt. Daarin willen we óók uitblinken Door patiënten niet als een dossier, maar als een mens te behandelen. Ook hun omgeving te betrekken in het zorgproces. Ze te stimuleren om actief te blijven waar mogelijk. En er naar streven om vaak het eerste ziekenhuis te zijn waar ze terecht kunnen. Door medewerkers niet als personeel maar als lid van één grote familie te zien. Voor een open cultuur en werkomgeving te zorgen. En ontwikkeling, opleiding, waardering en zeggenschap te waarborgen. Door voor onze omgeving een baken van zekerheid te zijn. Met brandwondenzorg als bijzondere expertise. En de beste zorg door instellingen waarmee we samenwerken. Met die missie en waarden stappen we verder de toekomst in.

  • Uitnodigend.
  • Doortastend.
  • Inlevend.
  • Sociaal innovatief.
  • Met oprechte aandacht.

Buitengewoon menselijk.

We zijn pragmatisch en hebben het lef om te doen wat nodig is, ook als dat nog nooit gedaan is. We schakelen snel en pakken door. We tonen eigenaarschap en laten nooit wat liggen. Waar anderen over praten, doen wij gewoon. Bij alles wat we doen, zijn we volledig transparant. We vragen en we luisteren. We hebben oprechte interesse in wie je bent, wat je belangrijk vindt en wat je wens of ambitie is. Alle perspectieven doen ertoe, simpelweg omdat het beter wordt met de bijdrage van anderen. We geven nadrukkelijk zeggenschap aan de patiënt en de mensen en professionals daaromheen. Onze informele manier van doen past daar goed bij en koesteren we om die reden.

Strategieën 2024-2028

S1 | Innoveren van werkgeverschap

Magneet zijn voor gemotiveerde professionals door beter luisteren, meer zeggenschap en het bieden van brede mogelijkheden voor ontwikkeling en opleiding.

S2 | Innoveren van de patiëntrelatie

Zorg nog beter afstemmen op de patiënt door implementatie van positieve gezondheid en andere vormen van patiëntendeelname.

S3 | Innoveren van zorg met netwerkpartners.

Patiënten op de plek krijgen of daar te houden waar ze het beste af zijn door met netwerkpartners nieuwe vormen van zorg te implementeren en uit te bouwen.

S4 | Innoveren van onze zorgverlening

Patiënten komen minder en korter in het ziekenhuis door digitaal te organiseren wat niet in het ziekenhuis hoeft te gebeuren. En beweging van patiënten te faciliteren.

S5 | Gezond presteren

Duurzaam versterken van onze financiële positie door capaciteit vrij te spelen om de groeiende instroom van patiënten op te vangen en om snelle toegangstijden te borgen.

S6 | Verstevigen positie Brandwondencentrum

Onbetwiste positie
BWC borgen door te blijven voldoen aan de voorwaarden voor hoogwaardige brandwondenzorg en te verbreden naar NWDI en complexe wondzorg.

Het RKZ dat we willen zijn

Wij zijn een ziekenhuis dat vooruit wil en helpen ook onze patiënten vooruit. We streven ernaar om mensen waar mogelijk zo spoedig mogelijk te zien en te behandelen. Waarom zou je langer dan noodzakelijk in onzekerheid zitten of doorlopen met ziekte of aandoening? Wij willen dat mensen zo actief als mogelijk kunnen meedoen in hun eigen leven. Dat is onze missie. Daarvoor moeten we wel weten hoe dat leven eruit ziet en wat mensen daarin nastreven. Dat maakt namelijk uit in de behandelkeuzes. Die maken we daarom in nauwe samenspraak. Werken aan de wens of ambitie van de patiënt, maakt het makkelijker om hem of haar te stimuleren zelf bij te dragen aan het welslagen van de behandeling en het voorkomen van een nieuwe. Daarom verdiepen wij ons in de levens van onze patiënten.

We nodigen mensen actief uit hun inbreng te leveren in het zorgproces. Dat geldt voor de patiënt én voor alle professionals die als team rondom deze patiënt staan. Dat gaat bij ons altijd hand-in-hand. Geoliede interne processen zijn onmisbaar, onze ondersteunende diensten spelen daarin een cruciale rol. We zijn zo doortastend als de zorgvuldigheid ons toestaat. En, met oog voor de wensen, expertise en ideeën van onze medewerkers. Ook voor hen geldt: gezien, gehoord, geholpen.

We willen een doe-ziekenhuis zijn. Figuurlijk omdat we doorpakken, ook om te laten zien dat het anders kan. Letterlijk omdat je straks alleen nog maar in ons ziekenhuis komt als er iets moet gebeuren, waarbij fysiek contact noodzakelijk of door de patiënt gewenst is.

We zijn ook een super genetwerkt ziekenhuis. Voor patiënten is het fijn dat ze altijd snel bij ons terecht kunnen voor excellente diagnostiek.

Juridische structuur

Rode Kruis Ziekenhuis bv, voorheen Stichting Rode Kruis Ziekenhuis, is opgericht op 10 oktober 1965 en is statutair gevestigd te Beverwijk. Swaanswijk bv is voor 95% aandeelhouder van de RKZ bv. Stichting Administratiekantoor (STAK) RKZ is voor 5% aandeelhouder van de RKZ bv.

 

Klokkenluidersregeling

Deze regeling draagt eraan bij dat RKZ, zorgvuldig omgaat met een (vermoeden van een) misstand. In deze regeling komt tot uitdrukking dat melders van een (vermoeden van een) misstand die te goeder trouw handelen, bescherming genieten. Voor het RKZ als zorgorganisatie is een voorziening voor het intern melden van een vermoeden van een misstand een belangrijk instrument om zo nodig haar maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen.

→ De volledige Klokkenluidersregeling (december 2023).

Milieubeleid

Het RKZ wil een positieve bijdrage leveren aan ons milieu. De Milieuthermometer Zorg is ontwikkeld door MPZ met Stichting Milieukeur en maakt ons milieubeleid concreet door heldere doelen te stellen. Het RKZ heeft de milieuthermometer Zilver ontvangen van het Milieuplatform Zorg. Het Zilveren niveau gaat een stap verder dan Brons en neemt het thema duurzaam inkopen mee. Ook duurzaam bouwen doet zijn intrede. Duurzaam inkopen is een stap waar nog veel mee te winnen is. Het beleid hiervoor is nu opgezet en bij nieuwe projecten zal duurzaamheid steeds meer worden meegenomen. Natuurlijk zijn er nog punten die opvolging behoeven, maar we weten als RKZ zeker dat we ook dat kunnen organiseren.

Zichtbare duurzame bedrijfsvoering

Met de Milieuthermometer Zorg maakt de instelling haar aandacht voor een duurzame bedrijfsvoering zichtbaar. De Milieuthermometer omvat de onderwerpen binnen het thema “Planet” van het People-Planet-Profit gedachtegoed van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Leidinggevenden die met de Milieuthermometer werken geven aan dat het instrument focus geeft voor het aanpakken van nuttige milieumaatregelen. Het zet de neuzen van de medewerkers dezelfde kant op. De meeste maatregelen kunnen opgepakt worden binnen de bestaande taken. Door op het juiste moment rekening te houden met duurzaamheid gaat het in één keer goed en bespaart de instelling tijd en kosten. Met de Milieuthermometer krijgt de directie beschikking over een handzaam instrument om de milieuprestatie en milieuzorg structureel te verbeteren en concreet aantoonbaar te maken voor personeelsleden, cliënten, bezoekers en belanghebbenden zoals de zorgverzekeraars, gemeenten en bevoegd gezag.